Cherries

We have been to

Italy -Rome, Venice, Milan, Como Lake, Bellagio, Florence, Bologna. United Kingdom -The whole Kingdom including scottish land. Belgium France -Paris, Lille, Calais, Metz, Nancy. The Netherland -Amsterdam, Utretcht, Roermond, Mastricht, Rotterdam, Zaans schans, Velondam, keukenhof etc. Chez Republic -Prague. Slovakia -Bratislava. Hungary -Budapest. Austria -Vienna, Salzburg. Switzerland -Basel, Zurich, Interlaken Lake, jungfraujich, geneva, brig, lausanne, Lugano Germany -West and East Germany except Munich. Luxembourg United States of America -San Francisco, Hawaii. Poland -Warsaw and Lodz Spain -Madrid, Cordoba, Seville, Granada, Barcelona Turkey -Istanbul Singapore Russia -st.petersburg and counting...

Adds

Friday 5 June 2009

Forwarded email

Okay..ni aku copy paste penulisan one of the Am's junior. Aku memang setuju sangat2 dengan email ni sebab aku memang amat benciiiiii forarded email jugak.Mari baaca apa ditulis beliau..Kalau ada sesiapa tak setuju mintak maaf la ye..tu terpulang apda pendapat masing2.

Saya sangat menyampah kalau dapat email-email forward yang entah apa-apa.Lagi menyampah bila email yang diforward tu bukannya betul atau tak diselidiki betul-betul.Minggu ini saya menerima email forward pasal coklat crispy.Tatau coklat crispy? Ala.. yang ni..


Cokelat ni merupakan cokelat favourite sejak kecil. Ada sentimental value cokelat ni. Cokelat crispy ni merupakan 'jajan' yang mak saya selalu beli masa kitorang adik beradik kecik-kecik dulu. Seingat saya,tak ada la pulak ada cokelat lain yang dibeli melainkan cokelat ni.

Email yang saya dapat hari tu, alkisahnya berbunyi begini :

SNEK JENAMA CRISPY KELUARAN SYARIKAT NETWORK FOODS INDUSTRIES SDN BHD DIDAPATI MENGANDUNGI EMULSIFIER (E476) IAITU KOD UNTUK LEMAK BABI...YANG JELASNYA HARAM DIMAKAN OLEH UMAT ISLAM...

SILA LIHAT ATTACHMENT UNTUK RUJUKAN ANDA...

KALAU XBERAPA CLEAR....BOLEH BELI SENDIRI DAN TGK DIA PUNYA INGREDIENTS KT PLASTIK TU... ADA (E476)

SILA FORWARD UTK MEMBER2 YG LAIN...SAMA2 KITA MENJAGA KESUCIAN ISLAM...

SEKIAN, WASSALAM

Di dalam gambar yang di attachkan..memang nampak ada cap halal Jakim. Jadi, saya pun nak memastikan la kesahihannya.Lalu saya masukkan barcode cokelat tu dalam laman web halal jakim :

Nama Produk : Crispy 12g Alufoil
Nama Syarikat : NETWORK FOODS INDUSTRIES SDN BHD
Tarikh Tamat Tempoh :15/11/2009
Status : Sijil Sah
No Kod Bar : 9556032030931

See...ada sijil sah halal. Ok, untuk makluman..E476 ni sumber dia ada dari haiwan atau dari tumbuh-tumbuhan. Saya assume, kalau product ini dapat sijil halal, maknanya sumbernya adalah dari tumbuh-tumbuhan atau haiwan yang telah disembelih mengikut cara islam. Takkan la JAKIM nak sewenang-wenang bagi sijil halal. Kalau kita meragui kehalalan yang diberikan oleh JAKIM, HARUSLAH juga kira meragui semua product yang ada tanda halal JAKIM.

Memang orang melayu ni, kalau bab-bab ada 'E' dalam ingredient terus campak buang.Lepas tu semua sumber dari haiwan adalah dari BABI.Apa?macam la takde haiwan lain...lembu ada..kambing ada..

Tapi kalau dah rasa was-was sangat takyah beli la.senang!

Satu lagi email pasal MARS akan berada paling dekat dengan bumi tahun ni.Aduhai...email ni sebenarnya email yg diforward tahun 2003.So, it was true back in 2003...bukannya 2009. Tapi email ni stil disebarkan malahan ditulis MARS akan dekat dengan bumi august 2009.

Yang menyebarkan pun, lain kali bacalah dulu dan selidik.Jangan dok tekan butang forward.Tak semua orang suka baca email forward ni.Dah la menyemakkan mail box.Lepas tu, email yang diforwardkan mengarut dan ada yang tidak benar.Yang sedih tu, golongan2 yang belajar tahap phd pun ada gak suka forward benda yg tak benar yang boleh buat spekulasi ataupun email yang entah apa-apa.

p/s: Jarang baca email forward..akhir-akhir ni baca memang menyakitkan hati..

4 comments:

Zara in Germany said...

hehe nasib budak phd ni x pnah forward2 emel ni...huhuhu

walau aku stuju dgn kandungan emel tu, aku rasa dia agak poyo nak single out budak phd...we're just like everyone else.but mungkin mmpunyai kepakaran dln 1 bidang tertentu..bidang yg kite wat phd tu la kan...poyo lah kau manusia...

Mimiamilia said...

hahaha i am that poyo girl..but tak kesah pun org kata apa.ku terima dengan hati terbuka.

saja mention that 'phd' term sebab say ada dalam one yahoogroup yg bebudak phd dalam tu.ada duk gaduh la..itu la inilah..

i know la budak phd pun mcm org lain gak.tapi at least u ada kemahiran berfikir lebih sket berbanding org lain (bagi pandangan saya la)even kita hanya pakar dalam bidang tertentu.Education should educates you.Tapi yeah..tak semua orang sama. :)

apapun tu just my 2cent opinion.kalau org tak setuju pun itu hak masing2.

cheers!

Nurul said...

heheheh..aku copy pes penulisan ni sb aku mmg malasssssss nk tulis sendiri..tp aku mmg tak suka la sgt frwrded email yg halal haram tak berbukti and macam2 lagi la..penuhkan mail box

Nurul said...

tu bukan maksudkan seme phd student tu z..hehhee,,yg buat keje tu je yg penulis maksudkan..sb kalu penulis mention nama budak phd yg suka frwrded tu..nnti gaduh la orang 2 dlm yahoo group kat tmpt dia blaja tu..huhhuh