Cherries

We have been to

Italy -Rome, Venice, Milan, Como Lake, Bellagio, Florence, Bologna. United Kingdom -The whole Kingdom including scottish land. Belgium France -Paris, Lille, Calais, Metz, Nancy. The Netherland -Amsterdam, Utretcht, Roermond, Mastricht, Rotterdam, Zaans schans, Velondam, keukenhof etc. Chez Republic -Prague. Slovakia -Bratislava. Hungary -Budapest. Austria -Vienna, Salzburg. Switzerland -Basel, Zurich, Interlaken Lake, jungfraujich, geneva, brig, lausanne, Lugano Germany -West and East Germany except Munich. Luxembourg United States of America -San Francisco, Hawaii. Poland -Warsaw and Lodz Spain -Madrid, Cordoba, Seville, Granada, Barcelona Turkey -Istanbul Singapore Russia -st.petersburg and counting...

Adds

Saturday 26 July 2008

Keropok lekor


I've been craving for keropok lekor since last year. After kept postponing to make it so eventually,I made an effort to make it. I think that was the best achievment for me in cooking. I searched the recipe from internet and tried it. Look at the pic even those wasn't look so nice but those keropok lekor were so tasty especially when I ate them with sweet sour dipping sauce.In a day I finished off them all. What I can say is my effort to fillet out pile of fishes wasn't too useless.Ciao!

This is the recipe that had been requested..Ni reseoi yang paling simple and senang nak buat la..

Bahan-bahan

* 1 kilo ikan kembung(mackerel)
* 500 g tepung kanji/ubi @ seeloknya tepung sagu (tapioca starch)
* sedikit garam (salt to taste )
* beberapa ketul kiub ais/air batu (ice)
* Air secukupnya (agak2 le)

Cara-cara

1. Asingkan isi ikan dari tulangnya, kemudian tumbuk @ cincang halus2.
2. Sambil tumbuk halus isi ikan tadi masukkan kiub ais tadi sikit demi sikit.
3. Gaulkan tepung bersama dengan isi ikan tadi sambil masukkan sedikit garam dan air ( agak2 le).
4. Akhir sekali uli bahan2 tadi bentuk kan menjadi bulat memanjang dan rebus kedalam air mendidih. bila dah timbul angkat , sejukkan dan bolehlah goreng dan makan..

16 comments:

Zara in Germany said...

wei sedapnya...nak!!!

niza said...

nurul, mintak resepi? hehe.. nmpk mmg nyum nyum nyum

SNS said...

sgt terliur....nak resepi jugak... rindunya kopok lekor.

Zara in Germany said...

haha aku pun bru nak soh nurul tulis resepi...

missselfridge said...

qoit korang ni resepi aku bg ..sat..zek kalu ko nak aku leh wat kat umah ko nntiiiiii

Zara in Germany said...

hehehe sgtla ko masakkan..wei mana nk dpt ikan kembung fresh...ada ke? mcm kat sini seme yg dah smoked ajer...ikan lain takleh eh?

missselfridge said...

sini sgt ada tp kena beli kat pasar ahad tu la..kalu tak payah..ikan lain kalu kat mesia selayang la..kalu sini takde kot..ikan lain tak sure la..ko try la sardin kalu tak dpt mackerel tp rasa mesti kureng kot..

SNS said...

tq for da resepi nurul. ikan makerel tu yg fresh ka? so kena asingkan isi ikan fresh? cam ner tuh? kalau dah rebus senangla nak asingkan kan. kalau try tuna atau salmon dlm tin aci dak?

nurul said...

NABIL..a'a ikan makerel yg segar la sodap..kalu frozen pun bole tp kena defrost la..isi ikan tu jgn rebus..buang tulang masa ikan tu mentah and nnti kisar..kita akan rebus bila dh jd bntuk keropok..ada dlm resepi yg bila kena rebus tu. Then after rebus potong2 pendek mcm dlm gambar tu then goreng,,siap.hehehe..tak pun meh sini la aku watkan..kakaka.

SNS said...

uish...cam tak cukup tenaga ja utk aku buang isi ikan tu masa mentah2... aku tak serajin tu kot heheh. lagipun kat cambridge ni mana nak carik makerel yg fresh. takperlah aku simpan kempunan aku dulu. maybe aku balik mesia hujung tahun ni, aku bantai cukup2 nnt hehe.

missselfridge said...

hhehhee..tau takper..tu la pasal aku rasa bangga gile bila dpt wat kepok ni..leceh tp sodappp

niza said...

wahhh... nnti nak kena cuba resepi ni. mmg dh lama nk buat tp takut x menjadi. heheeh.. mcm terliuqqq jaa tgk kepok leko nurul.

missselfridge said...

niza..silakan wat sonang ja tuuu

SNS said...

ooo sgt berjaya...kalau aku pun akan bangga siot...confirm tulis dlm blog punya. heheh

Suhaizi said...

aarghhh TIDAKKK.. ni la makanan aku sejak kecik hehe yum yum

missselfridge said...

suhaizi..klu suka mai sini nk mkn!